söndag 30 januari 2011

Tvättproblemet och nytänk.

Jag har löst ett problem hemma...tvättproblemet! (på mitt vis...)
Ni vet, tvättkorgen som alltid är överfull och känslan över att man måste tvätta hela tiden?!

Min lösning heter: Större tvättkorg! :)
Hittills har vi haft en liten rottingkorg med lock och den har blivit full på nolltid. Det räcker med att alla lägger sina kläder i tvätten en kväll för att den ska bli full.
Full tvättkorg=mamma som känner att
"Oj, nu är det massor av tvätt, det måste jag ta hand om".
Ibland helt i onödan, för om man tittar i garderoberna så finns det faktiskt rena kläder till alla!

Så igår köpte vi en ny tvättkorg, en mycket större. Dubbelt så stor som den gamla och vips! såg det ut som om det inte fanns så mycket att tvätta. Vilken i sin tur betyder att mamman tänker:
"Ja men inte behöver jag tvätta än, korgen är ju bara halvfull!" :)
och så kan jag ägna den tiden åt något annat istället.

Mitt nya motto ska bli "varannan". Jag tror det är ett vinnande koncept. Jag tror vi gör saker alldeles för mycket, alldeles för noggrant och ibland helt i onödan.
Jag till exempel, dammsuger alldeles för ofta. Varannan gång kanske är mer lagom?! Tvättar alldeles för ofta, hoppa över varannan tvätt. Ibland röker jag för mycket...skulle nog kunna säga att varannan cigarett är helt onödig (Ja, jag vet Mima. Alla cigaretter är onödiga) och går att ta bort...
Fast sen finns det ju förstås lägen när varannan inte funkar. Gånger då jag verkligen inte vill tillämpa den metoden. Varannan tandborstning? nej tack! varannan dusch? nej tack! Hm...varannan räkning? Ja tack!
okej då, det kanske inte riktigt funkar ser jag nu men...det är en bra grundtanke iallafall. Tycker jag ;)

Kramen!


4 kommentarer:

  1. Bra! Då spar du på elräkningen! Och fimpar du, så spar du in en slant där me! ;)
    Men varannan dag mat, nä! Tänk va sura alla barn skulle bli! =D

    Ojojoj.... ser du va klockan e!? Ja måste sova! PUSS! Love u!

    SvaraRadera
  2. de handlar bara om att köra varannan på de tråkiga å jobbiga grejerna å dubbelt på kuliga grejer,de tror ja e en vinnande taktik! :)

    SvaraRadera
  3. Hörrni brudar!! mitt i natten har ni svarat. Sova kanske? :)

    Emma: Din taktik är vinnande. Frågan är bara om man får göra så...Fast vi sätter reglerna, visst?! :)

    SvaraRadera
  4. Haha, men vad bra!! Undrar om jag också ska köpa större tvättkorg? ;)
    Jag tycker det låter som en utmärkt plan att köra varannan på allt jobbigt och tråkigt, kanske kan du börja komma igen med lite glädje så småningom när du känner att du har mer tid. :) Och du, det börjar bli ljusare ute nu, våren kommer. Snart snart, jag ser den liksom i horisonten. BAMSEKRAM!

    SvaraRadera