torsdag 26 januari 2012

Barn på Facebook?

Ett ämne som diskuteras på olika håll just nu (iallafall i min omgivning) är om barn ska få ha eget facebook konto eller inte?
Våra barn börjar komma upp i den åldern nu och vi har redan ställts inför den frågan hemma.
Kevin vill ha fb och menar på att "alla andra har det..."

Vi har sagt nej.
Jag personligen tycker inte att det är ok, i min familj.
Han kommer få det tids nog men inte nu.
Mina argument är att jag vill ha en plats där jag kan vara privat, även från mina barn. Jag skriver inte alltid vettiga saker och det är mycket galla som spys ut i statusarna, både i mina och andras. Folk skriver om fester, alkohol, saker de är missnöjda över och lägger ut bilder och skämt. Inte alltid lämpat för barn.

MEN....

Jag säger ingenting om de som låter sina barn ha fb.
Det finns gott om sätt att skydda dom. Ha deras lösenord, vara med när de sitter vid datorn, hålla koll på vilka vänner de lägger till och vad de chattar om.
Läste om någon som hade ett program i datorn där det kontrollerades att det inte förekom några sex-relaterade sökningar eller ord, vare sig från den egna datorn eller från någon annan. Isåfall "larmade" datorn. Det tycker jag är vettigt!

Om barnet enbart lägger till familj och sina vänner och använder fb för att spela spel kan jag tycka att det är ok. Men mina barn får vänta.
Därför har jag även valt att ta bort alla barn som vänner.
Av egoistiska skäl, för att jag vill känna mig fri att skriva vad jag vill. En liten frizon från mamma livet, där jag kan vara bara Carla.

Hur gör ni hemma hos Er och vad är Er åsikt om detta?

Hihihi :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar